Stedbaseret skrivning i og om lokalområdet

Søg viden om lokalområdet i lokalområdet - og skriv om det.

• Læring om sprog og avisgenrer: portræt/reportage
  • Viden om eget lokalområde aktuelt og historisk

Forberedelse

• Forbered en fælles analyse af modeltekst
  • Tag kontakt til lokale handlende mhp. besøg (eller lad eleverne gøre det)

Sådan gør du

• Præsenter lokalavisen ”GVF-avisen” fra Risskov for eleverne (eller anskaf bladet).
  • Drøft: Hvad er lokalavisens formål og funktion? Hvilke artikeltyper? Hvad er deres funktion?
  • Vælg og nærlæs en portrætartikel fra GVF-avisen (portræt af en lokal butik og dens indehaver)
  • Analysér artiklen på makro- og mikroniveau i en ”fælles dekonstruktion” (layout, struktur, tekst/billede, sætningslængde, syntaks, ordvalg, etc).
  • Send eleverne på research i lokalområdet. Hver gruppe besøger en lokal butik (husk at tage kontakt i forvejen - det er også en god øvelse for eleverne). Interview og fotografering.
  • Tilbage på skolen: eleverne skriver deres egen artikel om en lokal handlende. Brug GVF-avisens artikler som modeltekster.
  • Få evt. lokalavisen til at udgive elevernes artikler!?

Baggrund

Skolens arbejde med elevers skriftlighed kan kvalificeres og motiveres ved at have et formål og ved at handle om noget uden for skolen. I denne aktivitet skal eleverne søge viden om lokalområdet i lokalområdet, samtidig med at de skal tilegne sig viden og færdigheder om sprog og tekster, idet denne viden skal formidles til andre.

Forløbet er inspireret af